[origo] címlaphírcentrumvásárlás[freemail]videaiWiW
 

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Főleg a többletkalória hízlal, nem a mozgáshiány MTI 2009. május 13., szerda, 12:20 Utolsó módosítás: 2009. július 16., csütörtök, 1:01

Lezárult egy évtizedes vita: korunk elhízásjárványának fő okozója nem a kevés fizikai munka és a mozgáshiány, sokkal inkább a túlzott kalóriabevitel. A kérdést az Egészségügyi Világszervezet (WHO) vizsgálta meg részletesen, és a szakértők arra a következtetésre jutottak, hogy az Egyesült Államokban a lakosság súlynövekedésért szinte teljes mértékben a többletkalória okolható. A vizsgálat eredményeit Amszterdamban az elhízásról szóló 17. európai kongresszuson ismertették.

Világunkban jelenleg csaknem egymilliárd ember éhezik, és minden ötödik másodpercben meghal egy gyerek a rossz táplálkozás okozta betegségek következtében. A jómódú országokban ugyanakkor 1,6 milliárd túlsúlyos nő és férfi él, 400 millió ember pedig ténylegesen kövér. Túlsúlyról akkor beszélünk, ha a testtömegindex, vagyis a BMI értéke 25 felett van, kórosan elhízottnak pedig akkor tekintenek valakit, ha a BMI már a 35 feletti tartományba esik (lásd a testtömegindex számítására szolgáló kalkulátorunkat). A túlsúly és a széleskörű elhízás okát eddig döntően két tényezőben látták: a súlytöbbletet egyrészt a mozgáshiányos életmóddal, másrészt a felesleges kalóriák elfogyasztásával magyarázták (az elhízás okairól kapcsolatos vitáról korábbi cikkünkben írtunk: Nem az üldögélés tesz kövérré).

Boyd Swinburn, a WHO elhízás-megelőzéssel foglalkozó központjának vezetője és kutatócsoportja 1399 egészséges felnőttet és 953 gyermeket vizsgált az Egyesült Államokban, megmérve, hogy mindennapi életükhöz - a gyermekek esetén a növekedést is beleszámítva - naponta hány kalóriára van szükségük. A mezőgazdasági termelés és az esetleges élelmiszer-behozatal adataiból kiszámolták, hogy az amerikaiak 1970-től kezdve átlagosan hány kalóriát fogyasztottak el, majd ezt összehasonlították azzal a súlytöbblettel, amennyivel az átlagos állampolgárok ez idő alatt kövéredtek.

A felnőttek a számítások szerint - a mind nagyobb kalóriafogyasztás miatt - 10,8 kilóval lettek volna súlyosabbak, de az átlagsúly csak 8,6 kilóval növekedett. A kutatók ezt úgy értékelték, hogy a súlynövekedés döntően a többletkalória következménye, de szerencsére az utolsó harminc évben az amerikaiak többet is mozogtak, ezért nem híztak olyan mértékben, mint az a kalóriatöbblet alapján várható lett volna.

A gyermekek ugyancsak híztak, de éppen annyival, amennyit a mind nagyobb kalóriafogyasztás magyarázott. A kutatók szerint a több mozgás nagyon ajánlott, de a lényegesen visszafogottabb táplálkozás ugyanennyire létfontosságú volna.
Kapcsolódó anyagunk:

A megfelelő diétával ellensúlyozható a kövérség-gén hatása: A University College London kutatóinak új tanulmánya alátámasztja, hogy a testalkatunkat befolyásoló genetikai meghatározottság igenis ellensúlyozható a megfelelő életmóddal, nem kell tehát elkeseredniük azoknak, akik egy vagy két példányban hordozzák a kövérség kialakulását elősegítő egyik génváltozatot. A tizenhatos kromoszómán elhelyezkedő FTO nevű gén volt az első, amelynek több változatát is sikerült egyértelmű összefüggésbe hozni a súlyfelesleg megjelenésével emberekben.
Matos Lajos, MTI/[origo]
Új elnöke van a Magyar Rákellenes Ligának

Az elnöki teendőkért mostanáig felelős Dr. Vasváry Artúrné helyett Prof. Dr. Simon Tamás látja majd el az egyesület vezetői feladatait. A HER2-receptort gátló terápiáról, valamint az érképződést gátló eljárás mechanizmusáról Dr. Szentmártoni Gyöngyvér onkológus tartott előadást.

További hírek:

Az akut tüdőkárosodás is kezelhetővé válhat

Akut tüdőkárosodás a tüdő bármilyen eredetű fertőzése vagy sérülése esetén kialakulhat, erre azonban ma még nem létezik hatékony gyógyszeres terápia. Csontvelői őssejtek segítségével viszont már sikerült megakadályozni a tüdőkárosodás kialakulását.

További hírek:

Még több hír>>

Elkerülhető a sugárterápia okozta sejtkárosodás

Kutatók egérkísérletek keretében teszteltek egy olyan új eljárást, amely megóvhatná az egészséges sejteket a rák kezelése során alkalmazott sugárterápia káros hatásaitól.

További hírek:

Még több hír>>

Természetes gyógymód bélgyulladásra

A Los Angeles-i Kalifornia Egyetem kutatói egy mostanában egyre népszerűbbé váló kezelési módszerrel próbálják leküzdeni a gyulladásos bélbetegségeket.

További híreink:

Még több hír>>


Tisztelt Látogatónk!

Felhívjuk a figyelmét, hogy anyagaink tájékoztató és ismeretterjesztő jellegűek, így nem adhatnak választ minden olyan kérdésre, amely egy adott betegséggel vagy más témával kapcsolatban felmerülhet, és főképp nem pótolhatják az orvosokkal, gyógyszerészekkel vagy más egészségügyi szakemberekkel való személyes találkozást, beszélgetést és gondos kivizsgálást.

- A szerkesztők

Felhasználónév:

Jelszó:

Elfelejtette jelszavát?  |  Regisztráció

24 ÓRA HÍREI



AJÁNLÓ

Géndiagnosztika Géndiagnosztika Korszerű kockázatelemzés a magzati rendellenességek szűrésére.
Vastagbélrák, végbélrák Vastagbélrák Minden fontos információ a vastagbélrákról egy helyen.
Korszerű rákdiagnosztika A legkorszerűbb onkológiai diagnosztikai eljárások ismertetése

AJÁNLÓ



PARTNEREK

MTI AFP

SZAKMAI PARTNEREK

Medical Tribune Magyar Orvosi Kamara