[origo] címlaphírcentrumvásárlás[freemail]videaiWiW
 

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Több fehérje - könnyebb fogyás [origo] egészség 2009. május 20., szerda, 21:30 Utolsó módosítás: 2009. július 16., csütörtök, 1:01

Amerikai kutatók nemrég két fogyókúrás étrend hosszú távú eredményességét hasonlították össze, és azt tapasztalták, hogy a magasabb fehérjetartalmú diétával nagyobb mértékű és tartósabb fogyást lehet elérni, mint a szénhidrátban gazdag étrenddel. A magas fehérjetartalom kedvező hatást gyakorol a vérzsírszintre és a fogyókúra betartását is megkönnyíti.

Az Illinois Egyetem táplálkozáskutatói 130 fő bevonásával végeztek hosszú távú fogyókúrás vizsgálatot. A vizsgálatban résztvevő túlsúlyos alanyokat két csoportba sorolták: az egyik csoport közepes fehérjetartalmú étrendet követett (40% szénhidrát, 30% fehérje, 30% zsír), míg a másik csoport a táplálkozási piramisnak megfelelő összetételű (55% szénhidrát, 15% fehérje, 15% zsír) ételeket evett.

A két csoportban megegyezett a napi kalóriabevitel mértéke. A kutatók hetente találkoztak a résztvevőkkel, megmérték a testsúlyukat, tanácsokkal látták el őket a diéta követésével, a bevásárlással és az ételek elkészítésével kapcsolatban. Az aktív fogyókúra 4 hónapig, a fenntartó időszak 8 hónapig tartott.

Vesszen a zsír!

A magasabb fehérjetartalmú étrendet követő csoportban az átlagos testsúlycsökkenés 23 százalékkal volt nagyobb mértékű, mint a táplálkozási piramis szerint étkezőknél. A "fehérjés" csoport 31 százalékának sikerült eredeti testsúlyának több mint 10 százalékától megszabadulnia, míg ez az arány a "szénhidrátos" csoportban mindössze 21 százalék volt - olvasható az EurekAlert beszámolójában.

Fontos az is, hogy a fogyás során mely szövetből veszítünk, a zsírból vagy az izomból. A több fehérjét fogyasztó alanyok a 4. hónap végére azonos mértékű fogyás mellett 22 százalékkal több zsírszövetet veszítettek, mint a másik csoport tagjai. A tizenkettedik hónap végére ez a különbség 38 százalékra növekedett.

Donald Layman, a vizsgálat vezetője szerint a nagyobb fehérjebevitel mellett az izomszövet jóval kevésbé fogy, mint a zsírszövet. Ez a hosszú távú testsúlycsökkenésnél fontos, mivel az izom energiát használ fel, azaz kalóriákat éget. Ha tehát valaki korábban 2000 kilokalória (kcal) energiabevitel mellett volt egyensúlyban - nem hízott és nem is fogyott - az a személy az izomtömeg-vesztést követően már csak nagyjából 1800 kilokalóriát fogyaszthat büntetlenül, mivel az izomzata ennél többet nem képes felhasználni.

Eszi, nem eszi…

A vérzsírok közül az LDL, azaz "rossz" koleszterin szintje a szénhidrátdús diétán lévőknél átmenetileg csökkent, majd ismét emelkedett. Számos kutatás alátámasztja azonban azt a feltevést, mely szerint a koleszterinszint elsősorban a genetikai hajlamtól függ, és nem a táplálkozástól.

A szív-érrendszeri betegségekben fő kockázati tényezőként szereplő trigliceridek szintje a fehérjedús diéta hatására csökkent, és ez a hatás a fogyókúra során végig fenn is maradt.

A diéta csak akkor hatékony, ha betartják. A legtöbb fogyókúra sikertelenségét az okozza, hogy a fogyni vágyók nem képesek betartani az előírásokat, mert szenvednek az éhségtől, egyhangúságtól és még számos más kellemetlenségtől. A fehérjedús diétán lévő csoport tagjainak 64 százaléka viszont sikeresen teljesítette a 4 hónapos kúrát, míg a másik csoportban ez az arány csupán 45 százalék volt.

A fehérjében gazdag ételeket evők jóllakottabbnak érezték magukat, mint a "szénhidrátfalók", ritkábban nassoltak és kevesebbszer sóvárogtak a különféle édességek után.

[origo] egészség
Új elnöke van a Magyar Rákellenes Ligának

Az elnöki teendőkért mostanáig felelős Dr. Vasváry Artúrné helyett Prof. Dr. Simon Tamás látja majd el az egyesület vezetői feladatait. A HER2-receptort gátló terápiáról, valamint az érképződést gátló eljárás mechanizmusáról Dr. Szentmártoni Gyöngyvér onkológus tartott előadást.

További hírek:

Az akut tüdőkárosodás is kezelhetővé válhat

Akut tüdőkárosodás a tüdő bármilyen eredetű fertőzése vagy sérülése esetén kialakulhat, erre azonban ma még nem létezik hatékony gyógyszeres terápia. Csontvelői őssejtek segítségével viszont már sikerült megakadályozni a tüdőkárosodás kialakulását.

További hírek:

Még több hír>>

Elkerülhető a sugárterápia okozta sejtkárosodás

Kutatók egérkísérletek keretében teszteltek egy olyan új eljárást, amely megóvhatná az egészséges sejteket a rák kezelése során alkalmazott sugárterápia káros hatásaitól.

További hírek:

Még több hír>>

Természetes gyógymód bélgyulladásra

A Los Angeles-i Kalifornia Egyetem kutatói egy mostanában egyre népszerűbbé váló kezelési módszerrel próbálják leküzdeni a gyulladásos bélbetegségeket.

További híreink:

Még több hír>>


Tisztelt Látogatónk!

Felhívjuk a figyelmét, hogy anyagaink tájékoztató és ismeretterjesztő jellegűek, így nem adhatnak választ minden olyan kérdésre, amely egy adott betegséggel vagy más témával kapcsolatban felmerülhet, és főképp nem pótolhatják az orvosokkal, gyógyszerészekkel vagy más egészségügyi szakemberekkel való személyes találkozást, beszélgetést és gondos kivizsgálást.

- A szerkesztők

Felhasználónév:

Jelszó:

Elfelejtette jelszavát?  |  Regisztráció

24 ÓRA HÍREI



AJÁNLÓ

Géndiagnosztika Géndiagnosztika Korszerű kockázatelemzés a magzati rendellenességek szűrésére.
Vastagbélrák, végbélrák Vastagbélrák Minden fontos információ a vastagbélrákról egy helyen.
Korszerű rákdiagnosztika A legkorszerűbb onkológiai diagnosztikai eljárások ismertetése

AJÁNLÓ



PARTNEREK

MTI AFP

SZAKMAI PARTNEREK

Medical Tribune Magyar Orvosi Kamara