[origo] címlaphírcentrumvásárlás[freemail]videaiWiW
 

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Szívvédő szőlő [origo] egészség 2009. május 25., hétfő, 8:03 Utolsó módosítás: 2009. július 16., csütörtök, 1:01

A Michigani Egyetem Kardiovaszkuláris Központjában végzett kutatás szerint a szőlő fogyasztásával csökkenthető a vérnyomás és a szívbetegségek kockázata. Ez a kedvező hatás feltételezhetően a szőlőben található antioxidánsoknak köszönhető, amelyek olyan molekuláris védőmechanizmusokat kapcsolnak be, amelyek csökkentik a szívizomszövet károsodását.

A laboratóriumi patkányokon végzett kutatás eredményeit New Orleans-ban, a Kísérleti Biológia 2009 konferencián mutatták be. Valamennyi kísérleti állat a Dahl nevű patkánytörzsből származott, amelyet arra tenyésztettek ki, hogy fogékonyak legyenek a sós diéta okozta magas vérnyomásra. Ezekkel az állatokkal jól modellezhető az egészségtelen étrend miatt emberekben kialakuló magas vérnyomás, ami hosszú távon szívinfarktushoz vezethet. A kutatók hagyományos étkezési szőlőfajták hatását tanulmányozták, amelyeket por formájában kevertek magas sótartalmú táplálékhoz. A szőlőpor a táplálék súlyának 3 százalékát tette ki. Egy másik, szintén sós táppal etetett kísérleti csoport ivóvizéhez pedig egy széles körben használt vérnyomáscsökkentő gyógyszert, hidrazint adtak, olyan dózisban, amelyről korábban már kimutatták, hogy hatékonyan csökkenti a vérnyomást.

A kutatók 18 hét után a szőlőt fogyasztó patkányoknál alacsonyabb vérnyomást, jobb szívműködést és kevesebb szívizomkárosodást figyeltek meg, mint azoknál, amelyek ugyanazt a sós táplálékot kapták, de szőlő nélkül. Azoknak a patkányoknak, amelyek a sós táplálékkal együtt vérnyomáscsökkentő gyógyszert kaptak, szintén alacsonyabb volt a vérnyomása, mint a csak sós tápot fogyasztóké, de szívizomkárosodásuk nagyobb mértékű volt, mint a szőlőport is fogyasztóké.

A szívizomsejtek, csakúgy mint más sejttípusok, többek között a glutation nevű, a szervezet által előállított antioxidáns hatású fehérje termelésével védekeznek az oxidatív folyamatok ellen. A magas vérnyomás oxidatív stresszt (szabadgyökök hatására bekövetkező oxidációs sérülést) okoz a szívben és csökkenti a védő hatású glutation mennyiségét. A szőlőben található egyes vegyületek azonban glutation-szabályozó géneket kapcsolnak be a szívben, ezáltal jelentősen megnövelve a glutation mennyiségét. Ez megmagyarázhatja, hogy miért működött jobban, és károsodott kevésbé a szőlővel etetett állatok szíve, mint a szőlőt nem fogyasztó társaiké.

A kutatók szerint vizsgálatuk azt mutatja, hogy a szőlő fogyasztásának komoly hatása lehet a magas vérnyomás és az azzal járó kockázatok kialakulására. "A szőlő hatása azért jelentősebb, mint amit étrendi változtatásokkal általában el lehet érni, mert célzottan hat egyes, a szívbetegségek kivédésében szerepet játszó génekre" - mondta E. Mitchell Seymour, a kutatást vezető táplálkozástudományi szakember.Azt azonban még nem tudni, hogy ez a hatás emberekben is kimutatható-e - olvasható a ScienceDaily tudományos hírportál beszámolójában.

[origo]egészség


Új elnöke van a Magyar Rákellenes Ligának

Az elnöki teendőkért mostanáig felelős Dr. Vasváry Artúrné helyett Prof. Dr. Simon Tamás látja majd el az egyesület vezetői feladatait. A HER2-receptort gátló terápiáról, valamint az érképződést gátló eljárás mechanizmusáról Dr. Szentmártoni Gyöngyvér onkológus tartott előadást.

További hírek:

Az akut tüdőkárosodás is kezelhetővé válhat

Akut tüdőkárosodás a tüdő bármilyen eredetű fertőzése vagy sérülése esetén kialakulhat, erre azonban ma még nem létezik hatékony gyógyszeres terápia. Csontvelői őssejtek segítségével viszont már sikerült megakadályozni a tüdőkárosodás kialakulását.

További hírek:

Még több hír>>

Elkerülhető a sugárterápia okozta sejtkárosodás

Kutatók egérkísérletek keretében teszteltek egy olyan új eljárást, amely megóvhatná az egészséges sejteket a rák kezelése során alkalmazott sugárterápia káros hatásaitól.

További hírek:

Még több hír>>

Természetes gyógymód bélgyulladásra

A Los Angeles-i Kalifornia Egyetem kutatói egy mostanában egyre népszerűbbé váló kezelési módszerrel próbálják leküzdeni a gyulladásos bélbetegségeket.

További híreink:

Még több hír>>


Tisztelt Látogatónk!

Felhívjuk a figyelmét, hogy anyagaink tájékoztató és ismeretterjesztő jellegűek, így nem adhatnak választ minden olyan kérdésre, amely egy adott betegséggel vagy más témával kapcsolatban felmerülhet, és főképp nem pótolhatják az orvosokkal, gyógyszerészekkel vagy más egészségügyi szakemberekkel való személyes találkozást, beszélgetést és gondos kivizsgálást.

- A szerkesztők

Felhasználónév:

Jelszó:

Elfelejtette jelszavát?  |  Regisztráció

24 ÓRA HÍREI



AJÁNLÓ

Géndiagnosztika Géndiagnosztika Korszerű kockázatelemzés a magzati rendellenességek szűrésére.
Vastagbélrák, végbélrák Vastagbélrák Minden fontos információ a vastagbélrákról egy helyen.
Korszerű rákdiagnosztika A legkorszerűbb onkológiai diagnosztikai eljárások ismertetése

AJÁNLÓ



PARTNEREK

MTI AFP

SZAKMAI PARTNEREK

Medical Tribune Magyar Orvosi Kamara