Ismert, hogy az alkoholfogyasztás - természetesen csak a mértékletes - segít megelőzni az epekövek kialakulását. A Norfolk és Norwich Egyetemi Kórház gasztroenterológusai Dr. Andrew Hart vezetésével első ízben vizsgálták meg, hogy miként befolyásolja az elfogyasztott alkohol mennyisége ezt a jelenséget.

Ajánló
A rovat legújabb cikkei:
Új bizonyítékok az ecet fogyasztó hatásáról
Több az aggódó szülő, mint a tejérzékeny csecsemő
Nem azt eszi a gyerek, amit a szülei
A sovány kakaó segíti az edzés utáni regenerációt
A kutatócsoport megállapította, hogy azoknál az alanyoknál, akik napi két brit egységnek megfelelő alkoholt fogyasztottak (egy brit egység nyolc gramm alkoholt tartalmaz), azoknál az egyharmadával csökkent az epekő kialakulásának kockázata. Heti lebontásban vizsgálva minden egyes elfogyasztott alkoholegység 3 százalékkal csökkentette ezt a kockázatot.
Dr. Hart szerint eredményük segítheti az orvosokat abban, hogy betegeiknek megfelelő - alkoholbevitelre is vonatkozó - diétás tanácsokat tudjanak adni a hatékony megelőzés érdekében. A kutató arra is felhívta a figyelmet, hogy az alkoholfogyasztás túlzásba vitele esetén olyan egészségkárosodások alakulhatnak ki, amelyek mellett az epekövesség eltörpül.
Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) ajánlása szerint (a huszadik életévüket betöltött felnőttek részére) az elfogadható alkoholfogyasztás napi mennyiségének felső határa maximum negyven gramm tiszta szesz: a statisztikák szerint az említett mennyiség rendszeres napi fogyasztása 25 év múltán sem okoz alkoholos májkárosodást (40 gramm alkoholt tartalmaz 1 deciliter whisky, 4 deciliter bor és körülbelül másfél üveg sör). Ez az érték a felső határ, vagyis nem arról van szó, hogy ennyi lenne a feltétlenül ajánlott, hanem arról, hogy ez még nem hat károsan. Ugyanennyi ideig naponta 40-80 gramm alkohol elfogyasztása már nagy valószínűséggel a máj zsíros elfajulását okozza, illetve alkoholos májgyulladást vált ki. Naponta 80 grammot meghaladó alkoholfogyasztás esetén májzsugor alakulhat ki az esetek 20-30 százalékában (ez naponta 2 deciliternél több whisky, 8 deciliter bor, 3 üveg sör, vagy az ezt meghaladó mennyiségek). Ezt az alkoholmennyiséget sajnos igen sokan elérik, és túl is lépik.
Egészséges, megfelelően táplálkozó férfiaknál a mérsékelt ivás mennyisége napi 30 gramm, nőknél pedig napi 20 gramm fogyasztást jelent: ez kifejezhető úgy is, hogy férfiaknak heti 21 italegység (körülbelül 210 gramm alkohol), nőknek heti 14 italegység (körülbelül 140 gramm alkohol) a megengedhető fogyasztás. Célszerű hetente két teljesen alkoholmentes napot tartani, ebben az esetben az előbb említett értékek férfiaknál 150, nőknél pedig 80 grammra csökkennek. Különböző vizsgálatok arra engednek következtetni, hogy az egészséges, 40 év feletti férfiaknál és a változó korban lévő nőknél napi 10-20 gramm alkohol csökkentheti a szívkoszorúér-betegségek kockázatát: a kutatók ezekben a vizsgálatokban napi 1 deciliter vörösbor ivására utalnak. Ismert, hogy a vörösborban található, antioxidáns hatású polifenolok és flavonoidok megakadályozhatják a koleszterin lerakódását az erek falán.
Kiderült, mitől okoz kellemes érzéseket a mérsékelt alkoholfogyasztás: Az idegrendszer működésével foglalkozó kutatók eddig is tisztában voltak vele, hogy az alkoholfogyasztás befolyásolja az agyműködést, azt azonban nem tudták, hogy pontosan milyen vegyületek és az agy mely területén okoznak változásokat. Egy rágcsálókon végzett új kísérletből elsőként derült ki, hogy a kis és közepes mennyiségű alkohol bevitele a középagy területén valóban elősegíti az endorfinoknak nevezett vegyületcsoport felszabadulását.
Forrás: Digestive Disease Week 2009
[origo] egészség








