[origo] címlaphírcentrumvásárlás[freemail]videaiWiW
 

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Táplálkozás-kiegészítővel lassítható az időskori látásromlás [origo] egészség 2009. július 1., szerda, 12:25 Utolsó módosítás: 2009. július 16., csütörtök, 1:01

Az írországi kutatók által kidolgozott új, antioxidánst tartalmazó étrendkiegészítő lelassíthatja a vaksághoz vezető időskori szembetegség, az úgynevezett makuladegeneráció folyamatát.

A belfasti Queen's University kutatócsoportja azok számára fejlesztette ki az antioxidáns hatású étrendkiegészítőt, akik a nyugati világ lakóit látásromlással és vaksággal leginkább fenyegető betegségében, az időskori sárgafolt-pusztulásban (időskori makuladegenerációban, AMD-ben) szenvednek. A szer eredményességét a Queen's szem- és érbetegségeket kutató központjában öt éve zajló megfigyelések igazolják: az AMD korai stádiumában az étrendkiegészítő bizonyítottan javította a látásélességet.

Az AMD a jelenlegi tudásunk szerint gyógyíthatatlan betegség, amely az ideghártya központi részének, a sárgafoltnak a pusztulása útján vezet az éleslátás képességének fokozatos elvesztéséhez. A több mint 400 beteg bevonásával, a Queen's részéről Usha Chakravarthy professzor irányítása alatt végzett vizsgálatsorozat azt tesztelte, hogy a gyümölcsökben és zöldségekben nagy mennyiségben fellelhető antioxidáns hatású vegyületek, a karotinoidok képesek-e megelőzni a korai stádiumú AMD-nek a súlyos, kései formába történő átalakulását. Az AMD kései stádiumában a betegek már képtelenek olvasni, tévét nézni, vagy arcokat felismerni, hiszen ezeket a feladatokat az éleslátás kiesése után megmaradó perifériás látással lehetetlen ellátni.

"Az AMD kései formája nagyfokú látásvesztéssel sújtja a beteget, ami gazdasági szempontból is igen jelentős, nemcsak az ilyen módon munkaképességüket vesztett emberek szempontjából, hanem a helyzetet csak ideig-óráig javító kezelések magas költsége miatt is. Egyedül Észak-Írországban évente mintegy 500 ember válik egyik, vagy mindkét szemére lényegében vakká az AMD súlyosbodása miatt. Vizsgálatunkban azt a célt tűztük ki, hogy az AMD előrehaladásának megelőzésével enyhítsünk a betegség okozta anyagi és társadalmi terheken" - emeli ki Chakravarthy.

A sárgafoltban normális körülmények között nagy mennyiségű antioxidáns található. A tesztnek alávetett táplálkozás-kiegészítő kétféle karotinoidon, a luteinen és a zeaxantinon kívül szintén antioxidáns hatású C és E vitamint, valamint cinket is tartalmazott. Ez utóbbi összetevők hatékonyságát korábbi kutatások már alátámasztották. A jelenlegi vizsgálat tanúsága szerint a két karotinoid egyidejű, nagy adagban történő bevitele, kombinálva a további antioxidánsok alkalmazásával, segít megőrizni a sárgafolt pigmenttartalmát, s ezzel lelassítja az AMD romlását. A placebót szedő kontrollcsoport tagjaiban a sárgafolt pigmenttartalma folyamatosan csökkent.

"Vizsgálatuk elsőként bizonyítja megfellebbezhetetlenül az antioxidáns-kombináció jótékony hatását, amely mind a látási funkció javulásában, mind a sárgafolt pigmentjeinek megőrzésében megnyilvánul" - mondta a professzor. Chakravarthy ugyanakkor rámutatott az eredményeket alátámasztó további felmérések szükségszerűségére.

[origo] egészség

Új elnöke van a Magyar Rákellenes Ligának

Az elnöki teendőkért mostanáig felelős Dr. Vasváry Artúrné helyett Prof. Dr. Simon Tamás látja majd el az egyesület vezetői feladatait. A HER2-receptort gátló terápiáról, valamint az érképződést gátló eljárás mechanizmusáról Dr. Szentmártoni Gyöngyvér onkológus tartott előadást.

További hírek:

Az akut tüdőkárosodás is kezelhetővé válhat

Akut tüdőkárosodás a tüdő bármilyen eredetű fertőzése vagy sérülése esetén kialakulhat, erre azonban ma még nem létezik hatékony gyógyszeres terápia. Csontvelői őssejtek segítségével viszont már sikerült megakadályozni a tüdőkárosodás kialakulását.

További hírek:

Még több hír>>

Elkerülhető a sugárterápia okozta sejtkárosodás

Kutatók egérkísérletek keretében teszteltek egy olyan új eljárást, amely megóvhatná az egészséges sejteket a rák kezelése során alkalmazott sugárterápia káros hatásaitól.

További hírek:

Még több hír>>

Természetes gyógymód bélgyulladásra

A Los Angeles-i Kalifornia Egyetem kutatói egy mostanában egyre népszerűbbé váló kezelési módszerrel próbálják leküzdeni a gyulladásos bélbetegségeket.

További híreink:

Még több hír>>


Tisztelt Látogatónk!

Felhívjuk a figyelmét, hogy anyagaink tájékoztató és ismeretterjesztő jellegűek, így nem adhatnak választ minden olyan kérdésre, amely egy adott betegséggel vagy más témával kapcsolatban felmerülhet, és főképp nem pótolhatják az orvosokkal, gyógyszerészekkel vagy más egészségügyi szakemberekkel való személyes találkozást, beszélgetést és gondos kivizsgálást.

- A szerkesztők

Felhasználónév:

Jelszó:

Elfelejtette jelszavát?  |  Regisztráció

24 ÓRA HÍREI



AJÁNLÓ

Géndiagnosztika Géndiagnosztika Korszerű kockázatelemzés a magzati rendellenességek szűrésére.
Vastagbélrák, végbélrák Vastagbélrák Minden fontos információ a vastagbélrákról egy helyen.
Korszerű rákdiagnosztika A legkorszerűbb onkológiai diagnosztikai eljárások ismertetése

AJÁNLÓ



PARTNEREK

MTI AFP

SZAKMAI PARTNEREK

Medical Tribune Magyar Orvosi Kamara