[origo] címlaphírcentrumvásárlás[freemail]videaiWiW
 

 

KÖNYVAJÁNLÓ

A növényi fehérjék fogyasztása valóban szívvédő hatású [origo] egészség 2009. július 13., hétfő, 16:00 Utolsó módosítás: 2009. július 16., csütörtök, 1:01

A növényi fehérjékben bőséggel fellelhető egyik aminosav, a glutaminsav fokozott fogyasztása alacsonyabb vérnyomással társul - mutatták ki amerikai kutatók. A szakemberek külön is kiemelik, hogy eredményeik csak a megfelelően összeállított, mediterrán stílusú étrendre érvényesek, az ehelyett szedett, glutaminsav-tartalmú étrendkiegészítőkre azonban nem vonatkoznak.

Egyéni szinten csekély, a népesség szintjén viszont jelentős a csökkenés
A Circulation című folyóiratban közzétett tanulmány szerzői azt találták, hogy a közönségesnél 4,72 százalékkal több glutaminsavat fogyasztók körében 1,5-3,0 higanymilliméterrel alacsonyabb átlagos szisztolés vérnyomás volt mérhető. A diasztolés vérnyomásérték ebben a csoportban 1,0-1,6 higanymilliméterrel maradt alatta a kevesebb glutaminsavat fogyasztók megfelelő értékének. A szisztolés vérnyomás annak a nyomásértéknek felel meg, amely a szív összehúzódásakor alakul ki az ütőerekben, míg a diasztolés értékre a szívdobbanások közötti szünetben esik vissza a vérnyomás.

Az egyén szemszögéből ez a különbség csekélynek tűnik, a teljes népesség szintjén viszont már a vérnyomás átlagos értékének ilyen kismértékű csökkenése is komoly jelentőséggel bírhat - hívja fel a figyelmet a vizsgálatot irányító nyugalmazott orvosprofesszor, Dr. Jeremiah Stamler. "Az eddigi becslések szerint, ha a népesség átlagos szisztolés vérnyomásértékét 2 Hgmm-rel lejjebb szorítjuk, akkor a stroke-ból eredő halálozások 6 százalékos csökkenését és a koszorúér-betegségből eredő halálozások 4 százalékos csökkenését idézhetnénk elő" - támasztja alá állítását szakértői adatokkal a Chicago-i Northwestern Egyetem orvostudományi karán megelőző orvoslást oktató Stamler "Az Amerikai Szívgyógyászati Társaság legfrissebb statisztikáit figyelembe véve a stroke-os halálesetek 6%-ának kiküszöbölésével több mint 8 600, a koszorúér-betegség okozta halálesetek 4%-ának megelőzésével pedig közelítőleg 17 800 életet menthetnénk meg évente, csak az Egyesült Államokban."

Legjobban a megfelelő étrenddel védekezhetünk a magasvérnyomás ellen

"A magasvérnyomás a szív- és érrendszeri megbetegedések egyik fő kockázati tényezője, a vérnyomás pedig rendszerint nő az életkor előrehaladtával. Ez az emelkedés már igen hamar, az élet negyedik évtizedének derekán megkezdődik, ezért a 35 éves és annál idősebb amerikaiak többsége magasvérnyomás-beteg, vagy legalábbis a határán van annak" - emlékeztet Stamler. "Az egyik legjelentősebb közegészségügyi problémával állunk tehát szemben, mely ellen a régóta alkalmazott stratégia - a már kialakult állapot felismerése és gyógyszeres kezelése - hatástalannak bizonyult. Klinikai szempontból persze eredményes ez a megközelítés, de hosszú távon nem képes gátat vetni a népbetegség terjedésének."

Stamler azt vallja, hogy a magasvérnyomás-betegség megelőzésére az egyetlen, valóban hosszútávú megoldás az életmód és a szokások megfelelő módosítása. Ennek a stratégiának része a testsúly kordában tartása, a zöldségekben és gyümölcsökben gazdag táplálkozás, valamint a rendszeres testmozgás. A professzor korábbi tanulmányában például már meggyőzően bizonyította, hogy egy rossz táplálkozási szokás - a túlzott sófogyasztás - miként járul hozzá a magasvérnyomás kialakulásához.

A növényi fehérjék fogyasztása általánosságban is jót tesz

A mostani tanulmány a táplálkozással bevitt aminosavak hatását vizsgálta. Az aminosavak a fehérjék építőkövei, és közöttük a glutaminsav az egyik legközönségesebb: a növényi fehérjék csaknem egynegyedét (23%-át) és az állati fehérjék szűk ötödét (18%-át) adja. A kutatók egy nemzetközi felmérés, a makro- és mikrotápanyagok, valamint a vérnyomás kapcsolatát kereső INTERMAP http://www.nature.com/jhh/intermap.html adatait elemezték. A vizsgált populáció Kína, Japán, az Egyesült Királyság és az Egyesült Államok összesen 4 680, 40 éves és annál idősebb városi és vidéki lakosát foglalta magában. Az INTERMAP egy népességszintű kutatási program, amelynek célja annak tisztázása, hogy milyen szerepet töltenek be a legkülönbözőbb tápanyagok a közép- és időskorúakra jellemző kedvezőtlen vérnyomási mintázatok kialakulásában. A résztvevőknél nyolc alkalommal történt vérnyomásmérés és négy alkalommal töltöttek ki étkezési szokásaikat felmérő tesztet, ezen kívül két alkalommal vetették alá magukat 24 órás vizeletgyűjtésnek.

Stamlerék és mások korábbi eredményei már utaltak arra, hogy a több növényi fehérjét fogyasztóknak átlagosan alacsonyabb a vérnyomása, de a glutaminsav-bevitel és a vérnyomás kapcsolatát előttük még senki sem elemezte. A növényi fehérje gazdag forrásai a bab, a teljes kiőrlésű gabonakészítmények - például a hántolatlan rizs, valamint a teljes kiőrlésű búzából készült tésztafélék és kenyerek - továbbá a tofu és a hasonló, szójaalapú termékek. A tésztakészítéshez használt durumbúza is sok értékes növényi fehérjét tartalmaz.

Az étrendkiegészítőkre nem vonatkoznak az eredmények

Stamler megjegyezte: eredményeik nem a glutaminsav-tartalmú étrendkiegészítőkre vonatkoznak, és ami mellett kardoskodnak, az a magasvérnyomás-betegség megelőzése és leküzdése az étkezési szokások javításán keresztül, nem pedig újabb tabletták bekapkodásával. A professzor úgy véli, hogy az INTERMAP tanulmány most már molekuláris szinten is alátámasztja az NIH, az Egyesült Államok Nemzeti Egészségügyi Intézete által kidolgozott magasvérnyomás-ellenes étrend, a DASH http://dashdiet.org/ hatékonyságát (a DASH mozaikszó az angol Dietary Approaches to Stop Hypertension összevonásából ered - magyarul: "Állítsuk meg étrendünkkel a magas vérnyomást!"). Ebben az étrendben meghatározó szerepet tölt be a sok gyümölcs és zöldség, az alacsony zsírtartalmú és zsírmentes tejtermékek, a teljes kiőrlésű gabonák, a baromfihús, továbbá az olajos magvak és a babfélék fogyasztása.

"A DASH étrend tulajdonképpen egyfajta mediterrán étkezési stílus a 21. század igényeihez igazítva. Figyelembe vették például az alacsony sóbevitelt is, a hagyományos mediterrán koszt további módosításaival pedig olyan tápanyagok is bekerültek az étrendbe, amelyek hasznosak a magasvérnyomás megelőzése és leküzdése szempontjából" - foglalta össze Stamler. A kutató hangsúlyozta: noha jelenlegi tanulmányukban csak egyetlen összetevő, a glutaminsav hatásával foglalkoztak kiemelten, az étrend maga egészében is szolgálja a keringés egészségét, és nem emelhető ki belőle egyetlen "csodakomponens" sem, ami helyettesíthetné a teljes diétát.

Kapcsolódó anyagunk:

Milyen előnyökkel jár a mediterrán táplálkozás?: A mediterrán étrend a II. világháborút követően került az érdeklődés központjába. Tanulmányokat végeztek több mediterrán országban is, ezek közül elsősorban Görögországban. A vizsgálatok eredményeiből egyértelműen azt a következtetést vonták le, hogy a mediterrán étrend szerepet játszik az immunrendszer erősítésében, csökkenti a szív- és érrendszeri, valamint a daganatos betegségek kialakulásának kockázatát, összetételében pedig nagymértékben követi az egészséges táplálkozási ajánlások irányelveit. Rovatunk dietetikus szakértőjenek összefoglalója.

[origo] egészség

Új elnöke van a Magyar Rákellenes Ligának

Az elnöki teendőkért mostanáig felelős Dr. Vasváry Artúrné helyett Prof. Dr. Simon Tamás látja majd el az egyesület vezetői feladatait. A HER2-receptort gátló terápiáról, valamint az érképződést gátló eljárás mechanizmusáról Dr. Szentmártoni Gyöngyvér onkológus tartott előadást.

További hírek:

Az akut tüdőkárosodás is kezelhetővé válhat

Akut tüdőkárosodás a tüdő bármilyen eredetű fertőzése vagy sérülése esetén kialakulhat, erre azonban ma még nem létezik hatékony gyógyszeres terápia. Csontvelői őssejtek segítségével viszont már sikerült megakadályozni a tüdőkárosodás kialakulását.

További hírek:

Még több hír>>

Elkerülhető a sugárterápia okozta sejtkárosodás

Kutatók egérkísérletek keretében teszteltek egy olyan új eljárást, amely megóvhatná az egészséges sejteket a rák kezelése során alkalmazott sugárterápia káros hatásaitól.

További hírek:

Még több hír>>

Természetes gyógymód bélgyulladásra

A Los Angeles-i Kalifornia Egyetem kutatói egy mostanában egyre népszerűbbé váló kezelési módszerrel próbálják leküzdeni a gyulladásos bélbetegségeket.

További híreink:

Még több hír>>


Tisztelt Látogatónk!

Felhívjuk a figyelmét, hogy anyagaink tájékoztató és ismeretterjesztő jellegűek, így nem adhatnak választ minden olyan kérdésre, amely egy adott betegséggel vagy más témával kapcsolatban felmerülhet, és főképp nem pótolhatják az orvosokkal, gyógyszerészekkel vagy más egészségügyi szakemberekkel való személyes találkozást, beszélgetést és gondos kivizsgálást.

- A szerkesztők

Felhasználónév:

Jelszó:

Elfelejtette jelszavát?  |  Regisztráció

24 ÓRA HÍREI



AJÁNLÓ

Géndiagnosztika Géndiagnosztika Korszerű kockázatelemzés a magzati rendellenességek szűrésére.
Vastagbélrák, végbélrák Vastagbélrák Minden fontos információ a vastagbélrákról egy helyen.
Korszerű rákdiagnosztika A legkorszerűbb onkológiai diagnosztikai eljárások ismertetése

AJÁNLÓ



PARTNEREK

MTI AFP

SZAKMAI PARTNEREK

Medical Tribune Magyar Orvosi Kamara