Kiderült, miért hajlamosabbak a bőrrák legveszélyesebb fajtájára azok, akiknek bőrén sok anyajegy található. A brit tanulmány több mint tízezer európai és ausztrál résztvevőt vizsgálva, genetikai térképek elkészítésével azonosította azt az 5 legfontosabb gént, amelynek különféle változatai a melanoma - a bőrrák miatti halálozásokért legnagyobb számban felelős bőrdaganat - kialakulásához kapcsolhatóak.

Ajánló
Célzott daganatterápiás aloldalunk
A bőrrákról korábban:
Már nem kérdéses a szoláriumok rákkeltő hatása
Hajunk melanintartalma és a bőrrák-kockázat kapcsolata
Részletesen a rosszindulatú bőrdaganatokról
Hazai onkológiai centrumok:
Hazai onkológiai centrumok részletes bemutatása
Újdonságok a Rákgyógyítás.hu-n:
Kockázatos csodaszerek: drágán árult remények
"Már tudjuk egy ideje, hogy a sok anyajegyet hordozó emberek fokozott melanoma-kockázattal kell szembenézzenek. Körülbelül ez az, amire számítottunk, de az összefüggés jóval szorosabbnak bizonyult, mint az várható volt. Tanulmányunk egyértelmű összefüggést mutatott ki a 9-es és a 22-es kromoszómán található bizonyos génváltozatok és a melanoma fokozott kockázata között. Ezek a génvariánsok nem álltak kapcsolatban a bőr színével, a King's College londoni és Brisbane-i kollégáival együttműködve - önkéntes ikerpárok anyajegyeinek megszámlálásával - kimutattuk azonban, hogy befolyásolják a bőrön megjelenő anyajegyek számát" - mondta Tim Bishop, a University of Leeds professzora.
"Ha összehasonlítjuk a szabadban dolgozók és a legkevesebb napsugárzásnak kitettek kockázatát, azt látjuk, hogy rizikójuk a bőrrák kialakulására körülbelül megegyezik: statisztikailag semmiképpen sincs különbség a két csoport veszélyeztetettsége között. Bizonyos génváltozatok és az életmód kombinációja viszont már a bőrrák kockázatának emelkedését jelenti" - mondta Bishop.
A kutatás szerint legalább öt olyan génváltozat van, amely valóban befolyásolja a melanoma kialakulásának kockázatát. Egy olyan személy, aki mind az öt hajlamosító génváltozatot hordozza, nyolcszor nagyobb eséllyel betegszik meg melanomában, mint az, aki egyiket sem. A legtöbb ember azonban legalább egyet hordoz az említett öt génváltozatból.
Több nagy mintavételű amerikai tanulmány is egyértelműen cáfolta azt a korábbi randomizált klinikai vizsgálatban talált összefüggést, miszerint a táplálkozástanilag megfelelő mennyiségben C- és E-vitamint, béta-karotint, szelént, valamint cinket tartalmazó antioxidáns hatású táplálékkiegészítők fokoznák a melanoma kialakulásának kockázatát - olvasható az EurekAlert beszámolójában.
Forrás: ScienceDaily
[origo] egészség








