A bristoli egyetem kutatói egy nemrégiben közzétett klinikai vizsgálatban görög serdülők körében vizsgálták a mediterrán étrenddel kapcsolatos ismeretek szintjét, ennek hatását a testtömegre, valamint a társadalmi-gazdasági tényezőkkel kimutatható esetleges összefüggéseket. A görög serdülők - meglepő módon - a pozitív szív- és érrendszeri hatásáról ismert mediterrán étrend helyett inkább a "nyugati típusú" táplálkozási mintát mutatták. A hagyományos mediterrán étrendet ezek szerint még Görögországban is népszerűsíteni kell.

Ajánló
Gyermektáplálkozással foglalkozó aloldalunk
Táplálkozás - Az [origo] egészség dietetikai aloldala
Kapcsolódó cikkeink:
Az eredmények szerint a serdülők közel 65%-a az egészséges, míg több mint 35%-uk a túlsúlyos/elhízott BMI kategóriába volt sorolható. Közel 60%-uk kevés ismerettel rendelkezett a mediterrán étrendről, így hozzáállásuk is ehhez mérten alakult. A tudásszint és a zöldségfogyasztás vonatkozásában pozitív, míg a húsfogyasztás vonatkozásában negatív összefüggés volt megfigyelhető. A BMI fordított arányban állt a családi jövedelemmel, vagyis az alacsonyabb jövedelmű családokban nagyobbnak mutatkozott a magasabb BMI előfordulási gyakorisága. Végül, a tudásszint egyértelműen előrejelezte a hozzáállás pozitív vagy negatív voltát.
A görög serdülők nagyobb része tehát - annak ellenére, hogy a pozitív szív- és érrendszeri hatásairól ismert mediterrán étrend saját hazájukból ered - inkább a "nyugati típusú" táplálkozási mintát részesítették előnyben. A táplálkozási ismeretek szintje, valamint a család jövedelme ezen tanulmány szerint is erős hatással van a testtömeg alakulására (erről bővebben kapcsolódó cikkünkben olvashat: Olcsón is lehet igényesen táplálkozni).
Mik a mediterrán étrend legfőbb jellemzői?: A mediterrán étrend a II. világháborút követően került az érdeklődés központjába. Tanulmányokat végeztek több mediterrán országban is, ezek közül elsősorban Görögországban. A vizsgálatok eredményeiből egyértelműen azt a következtetést vonták le, hogy a mediterrán étrend szerepet játszik az immunrendszer erősítésében, csökkenti a szív- és érrendszeri, valamint a daganatos betegségek kialakulásának kockázatát, összetételében pedig nagymértékben követi az egészséges táplálkozási ajánlások irányelveit.
[origo] egészség








