Az amerikai Nemzeti Rák Intézet folyóiratában tegnap megjelent tanulmány szerint a holokauszt túlélői mindenfajta ráktípus szempontjából nagyobb veszélyben vannak azoknál, akik még a második világháború kitörése előtt külföldre emigráltak. Az összefüggés pontosabb vizsgálata érdekében még az egyedi eseteket tanulmányozó kutatásokra is szükség lenne, de a folyóirat szerkesztői már így is elég meggyőzőnek tartják az eredményeket.
Ajánló
Célzott daganatterápiás eljárások
A rovat legújabb cikkei:
Az egészséges sejtek is elősegíthetik a tumornövekedést
Elkerülhető a sugárterápia okozta sejtkárosodás
Megjelent a Rákgyógyítás legújabb száma
Szövettani vizsgálattal is megállapítható az emlőrákra való hajlam
Miniatűr labor mérné az emlőrák kockázatát
Vidéki városokban folytatódik az emlőrák elleni összefogás
A tanulmányban összesen 300 000, Európában született izraeli zsidónál vizsgálták a különféle daganattípusok előfordulásának arányát. Mivel egyedi adatok nem álltak rendelkezésre azzal kapcsolatban, hogy ki élte át közvetlenül is a holokausztot, a csoportokat az emigráció dátumai alapján osztották ketté. Az elemzés azt mutatta, hogy akik közvetve vagy közvetlenül is ki voltak téve a holokauszt fenyegetésének és az azzal járó megpróbáltatásoknak, azoknál az összes daganattípus jelentősebb arányban fordult elő a másik csoporttal összehasonlítva. A leggyakrabban az emlő- és a vastagbélrák fordult elő, és minél fiatalabb korban ért valakit a trauma, annál magasabbnak mutatkozott a rákos betegségek előfordulási gyakorisága - olvasható az Eurekalert beszámolójában.
"A holokauszt túlélőinél megfigyelt magasabb rákkockázatot érdemes lenne figyelembe venni az Izraelbe és más országokban kivándorolt zsidók egészségügyi ellátásában is" - írják a szerzők. "További epidemiológiai vizsgálatokra lesz azonban szükség annak érdekében, hogy egyéni adatok használatával is alá tudjuk támasztani a most feltárt összefüggéseket."
Stephen D. Hursting (Texas Egyetem) és Michele R. Forman (MD Anderson Rákközpont) a tanulmányhoz írt szerkesztői kommentárjukban a korábbi hasonló tanulmányok eredményeit is figyelembe vették a kutatás megítélésekor. Véleményük szerint a vizsgálat tovább gyarapítja a tudományos bizonyítékok azon irodalmát, amely igazolja, hogy a súlyosan kalóriahiányos táplálkozás a fizikai és lelki stresszfaktorokkal együtt valóban befolyásolja a későbbi rákkockázatot. "A kalóriahiány önmagában ugyan mérsékelheti a daganatok kialakulásának veszélyét, az extrém élethelyzetből fakadó stresszhatások azonban semlegesítik vagy meg is fordíthatják a feltételezett rákellenes hatást" - vélik a szerkesztők.
[origo] egészség








