[origo] címlaphírcentrumvásárlás[freemail]videaiWiW
 

 

KÖNYVAJÁNLÓ

A zöld tea a szájrák ellen is védhet [origo] egészség 2009. november 11., szerda, 21:45 Utolsó módosítás: 2009. november 11., szerda, 21:13

Az amerikai Texas Egyetem M. D. Anderson Rákközpontjának kutatói új vizsgálatukban azt próbálták kideríteni, hogy a zöld tea kivonata valóban segíthet-e a szájrák kialakulásának megelőzésében. A tanulmányba olyanokat vontak be, akiknél már jelen voltak a szájnyálkahártyán vagy az ínyen található és a későbbi betegséget esetenként megelőző fehér foltok. Ez az első olyan felmérés, amelyben a szájrák szempontjából fokozottan veszélyeztetett betegcsoporton vizsgálták a zöld tea rákmegelőző hatásait.

Letörölhetetlen fehér folt a szájnyálkahártyán
A hámszövet vagy a nyálkahártya sejtjeinek tumorossá alakulását sok esetben olyan elváltozások előzik meg, amelyek a rosszindulatú rákos megbetegedés irányába terelik a még csak alakuló betegséget. A későbbi problémára utaló jelek néha már több évvel azelőtt jelen vannak, hogy maga a rákbetegség kialakult volna: ezek közé tartozik a szájüregi rákot esetenként megelőző leukoplákia, amely a szájüregben vagy az ínyek nyálkahártyáján képződő fehér foltokat jelenti. A leukoplákia a későbbi rákbetegséget megelőző elváltozás jele is lehet, bár ez általános szabály, hiszen nem minden esetben történik így (bővebben lásd korábbi összefoglalónkat: Szájüregi rákot megelőző állapotok).

A Cancer Prevention Research című folyóiratban publikált kutatásra azért volt szükség, mert a zöld tea rákmegelőző hatásaival kapcsolatos eddigi klinikai vizsgálatok nem jártak egyértelmű eredménnyel. A zöld tea lehetséges védőfunkcióját már hosszú ideje és sokan vizsgálják, és bár az ital - magas polifenoltartalmának köszönhetően - többféle ráktípus elkerülésében is ígéretesnek mutatkozik, hatékonyságára még mindig igen kevés az egyértelmű bizonyíték.

Szövettani mintavétellel is erősítették a kutatást

Vassiliki Papadimitrakopoulou kutatócsoportjának szintén nem új a téma, hiszen legutóbbi tanulmányukban már a második fázisban tartó klinikai próbáról számolnak be. A vizsgálat felépítése mindenben eleget tett a tudományos igényű vizsgálatok főbb követelményeinek: a résztvevőket véletlenszerűen osztották be a valódi kivonatot vagy a hatóanyag nélküli placebót kapó csoportokba, majd hat éven keresztül követték nyomon a leukoplákiás páciensek foltjainak változásait.

A felmérésben összesen 41-en vettek részt: a kivonatot és a placebót kapó csoport egyaránt három hónapig szedte a valódi, illetve a hamis hatóanyagot: azoknál, akik az igazi kivonatot kapták, háromféle koncentrációt is kipróbáltak, naponta háromszor történő adagolás mellett. A rákmegelőző állapotnak is tekintett fehér foltok változásait az ezekre jellemző biológiai jelzőanyagok elemzésével követték nyomon: a megfelelő pontosság érdekében a vizsgálat kezdetekor és azt ezt követő tizenkettedik hét végén szövettani mintákat is vettek a résztvevőktől.

Azok között, akik a magas és a legmagasabb koncentrációban fogyasztották a zöld tea kivonatát, 58,8%-ban tapasztaltak klinikailag is mérhető javulást a leukoplákiás foltok változásaiban. A kivonatot a legkisebb mennyiségben kapó csoportban ezzel szemben csak 36,4%-os javulást lehetett mérni, a kontrollcsoportban pedig a páciensek mindössze 18,2%-ánál találtak klinikailag is értékelhető változásokat. Az utánkövetési időszakban 41-ből tizenöt betegnél alakult ki szájüregi rák, a páciensek nagyjából felénél azonban klinikai is értékelhető pozitív változásokat eredményezett a zöld tea kivonatának fogyasztása - olvasható az M.D Anderson Rákközpont sajtóközleményében.

Magas koncentrációnál álmatlanság és idegesség lépett fel

Az eredmények biztatóak, önmagukban azonban még korántsem eléggé meggyőzőek. További kutatások - a klinikai próbák harmadik, utolsó fázisa - kellenek majd hozzá, hogy a zöld tea rákmegelőző hatását egyértelműen igazolni lehessen a szájüregi rákok esetében. "Arra sem árt emlékeztetni, hogy a vizsgálatot igen kevés résztvevővel végeztük. A legmagasabb koncentráció esetén az alanyok annyit kaptak a kivonatból, amennyit egyébként csak nyolc csésze zöld teának megfelelő folyadékmennyiség napi háromszori elfogyasztásával lehetne fedezni" - mondta Papadimitrakopoulo. "A legfontosabb feladat annak meghatározása lesz, hogy a zöld tea hosszú távon is képes-e a mostani vizsgálatban tapasztaltakhoz hasonló védőhatást kifejteni."

A klinikai próba egy további fontos tanulsága egyébként az, hogy a zöld tea kivonatot minden résztvevő jól tolerálta, és az ebben az esetben várható mellékhatások - álmatlanság, idegesség - csak abban a csoportban jelentkeztek, akik a legnagyobb koncentrációban fogyasztották a kivonatot. Mérgezésre utaló tüneteket azonban náluk sem azonosítottak a kutatók, így elvileg ekkora mennyiségben is biztonságosan adagolható lenne a kivonat. A tanulmány mindezek mellett abban is kiemelkedik a hasonló vizsgálatok sorából, hogy a zöld tea feltételezett rákmegelőző hatásának pontos mechanizmusára is van ötletük a kutatóknak: a kivonat eszerint azáltal gyakorolhat védő hatást a szájnyálkahártya sejtjeire, hogy gátolja a vérerek túlzott mennyiségben történő képződését, ami pedig köztudottan végbemegy a szövetek tumorossá válásakor.

A kivonat most használt formája eddig nem került gyógyszertári forgalomba és az interneten sem árulták, így ha akarnánk sem tudnánk hozzájutni: a kutatócsoport szándéka szerint vényköteles szerként hozzák majd forgalomba a készítményt, már amennyiben a klinikai vizsgálatok harmadik fázisa is sikeresnek bizonyul.

[origo] egészség

Új elnöke van a Magyar Rákellenes Ligának

Az elnöki teendőkért mostanáig felelős Dr. Vasváry Artúrné helyett Prof. Dr. Simon Tamás látja majd el az egyesület vezetői feladatait. A HER2-receptort gátló terápiáról, valamint az érképződést gátló eljárás mechanizmusáról Dr. Szentmártoni Gyöngyvér onkológus tartott előadást.

További hírek:

Az akut tüdőkárosodás is kezelhetővé válhat

Akut tüdőkárosodás a tüdő bármilyen eredetű fertőzése vagy sérülése esetén kialakulhat, erre azonban ma még nem létezik hatékony gyógyszeres terápia. Csontvelői őssejtek segítségével viszont már sikerült megakadályozni a tüdőkárosodás kialakulását.

További hírek:

Még több hír>>

Elkerülhető a sugárterápia okozta sejtkárosodás

Kutatók egérkísérletek keretében teszteltek egy olyan új eljárást, amely megóvhatná az egészséges sejteket a rák kezelése során alkalmazott sugárterápia káros hatásaitól.

További hírek:

Még több hír>>

Természetes gyógymód bélgyulladásra

A Los Angeles-i Kalifornia Egyetem kutatói egy mostanában egyre népszerűbbé váló kezelési módszerrel próbálják leküzdeni a gyulladásos bélbetegségeket.

További híreink:

Még több hír>>


Tisztelt Látogatónk!

Felhívjuk a figyelmét, hogy anyagaink tájékoztató és ismeretterjesztő jellegűek, így nem adhatnak választ minden olyan kérdésre, amely egy adott betegséggel vagy más témával kapcsolatban felmerülhet, és főképp nem pótolhatják az orvosokkal, gyógyszerészekkel vagy más egészségügyi szakemberekkel való személyes találkozást, beszélgetést és gondos kivizsgálást.

- A szerkesztők

Felhasználónév:

Jelszó:

Elfelejtette jelszavát?  |  Regisztráció

24 ÓRA HÍREI



AJÁNLÓ

Géndiagnosztika Géndiagnosztika Korszerű kockázatelemzés a magzati rendellenességek szűrésére.
Vastagbélrák, végbélrák Vastagbélrák Minden fontos információ a vastagbélrákról egy helyen.
Korszerű rákdiagnosztika A legkorszerűbb onkológiai diagnosztikai eljárások ismertetése

AJÁNLÓ



PARTNEREK

MTI AFP

SZAKMAI PARTNEREK

Medical Tribune Magyar Orvosi Kamara