Alacsony koleszterinszinttel megelőzhető az agresszív prosztatarák
2009. november 16., hétfő, 16:12
Felére csökken a prosztatarák kialakulásának kockázata azokban a férfiakban, akiknek egészséges a koleszterinszintjük - állítják a Cancer Epidemiology Biomarkers & Prevention című folyóiratban megjelent tanulmány szerzői.

Ajánló

Célzott daganatterápia

Az epekőtől is véd a koleszterincsökkentők szedése

A koleszterinszint-csökkentő gyógyszerek védhetnek a tüdőgyulladástól

A rovat leghújabb cikkei

A zöld tea a szájrák ellen is védhet

A holokauszt túlélőit jobban fenyegeti a rák

Egy új tanulmány eredményei arra utalnak, hogy a férfiak csökkenthetik a prosztatarák legagresszívebb formájában való megbetegedésük kockázatát, ha képesek koleszterinszintjüket az egészséges értékek között tartani. Azok a férfiak, akiknek koleszterinszintje 200 milligramm/deciliter (5,2 millimol/liter) alattinak adódik, mintegy 50 százalékos kockázatcsökkenéssel számolhatnak - írja a publikáció.

Az eredményeket egy 6000 főt vizsgáló amerikai, a rákmegelőzés lehetőségeit kutató tanulmány szolgáltatta. Az orvosok szerint korai lenne arra buzdítani a férfiakat, hogy szedjenek koleszterincsökkentő gyógyszereket, a sztatinoknak nevezett szereket ugyanakkor már ma is széles körben alkalmazzák a szív-és érrendszeri betegségek megelőzésére.

Egyre több egyéb megbetegedésről derül ki, hogy a sztatinok védelmet jelenthetnek a betegség kialakulása ellen. Ezekről a kutatási eredményekről korábbi cikkeinkből tájékozódhat: A koleszterinszint-csökkentő gyógyszerek védhetnek a tüdőgyulladástól, Az epekőtől is véd a koleszterincsökkentők szedése.
Hogyan hatnak a sztatinok?

A sztatinok olyan receptköteles orvosságok, amelyek csökkentik a vérzsírértékeket. A szerek a koleszterin-szintetáz nevű enzim gátlásán keresztül fejtik ki hatásukat, a májsejtekben ugyanis a koleszterin-szintetáz enzim irányítja a koleszterin felépítésének első lépését. A vérben található koleszterin nagyobbik hányada a májból származik (megjegyzendő, hogy a szervezet rendszerint több koleszterint állít elő, mint amennyit a táplálékkal fölvesz).

A koleszterin-szintetáz enzim gátlásának következtében a májsejtek úgy érzékelik, hogy kevés a rendelkezésükre álló koleszterin, ezért nagyobb mennyiséget vonnak ki a vérből - ezáltal csökken végül a vérben található koleszterin mennyisége. A sztatinokkal kapcsolatban korábban már azt is kimutatták, hogy ezek a szerek hatékonyan gátolják az artériák falában zajló gyulladásos folyamatokat, emellett stabilizálják a koszorúserekben található veszélyes meszes lerakódásokat is, amelyek a szívinfarktusok leggyakoribb okozói.
Forrás: msnbc

[origo] egészség


A cikket az alábbi címen találja: http://egeszseg.origo.hu/cikk/0947/436532/