Számos közelmúltbeli felfedezés utal arra, hogy a szervezetünkben aktiválódó D-vitamin nemcsak a csontritkulás és az angolkór ellen véd, hanem számos más betegség megelőzésében is segíthet. A D-vitamin-hiány okozta tünetek körül ugyancsak kiújult a tudományos érdeklődés, amit az is jól mutat, hogy az Amerikai Gyermekgyógyászati Akadémia orvosai egy éve a korábban javasolt mennyiség kétszeresét ajánlották az újszülöttkortól egészen a kamaszkorig. Az Oregon Egyetem kutatói - egy közelmúltbeli felfedezésük kapcsán - a Future Microbiology című folyóiratban foglalták össze a vitaminnal kapcsolatos jelenlegi ismereteket.

A téli hónapokban is töltsünk elegendő időt a szabadban!
Ajánló
Kétszer több D-vitamint ajánlanak a gyermekeknek
Korábban:
Összefüggés a D-vitamin vérbeli szintje és az asztma súlyossága között
A tüdő sejtjeiben is aktiválódhat a D-vitamin
A D-vitamin a szívinfarktus ellen is védelmet nyújthat
Szívbetegségre hajlamosíthat a D-vitamin hiánya
Hosszabb élet D-vitaminnal: új eredmények
D-vitaminnal az időskori makuladegeneráció ellen
A D-vitamin szintetikus megfelelői - a cathelicidin immunrendszert erősítő tulajdonságának köszönhetően - akár még olyan gyógyszeres kezelések alapjául is szolgálhatnának a következő években, amelyek a jelenleginél hatékonyabbá tehetnék a különféle kórokozók (például a tuberkulózis vagy a HIV-fertőzés) elleni küzdelmet. További érdekesség, hogy az a biokémiai anyagcsere-útvonal, amely a cathelicidin-termelés D-vitamin általi szabályozásáért felelős, több millió éve változatlan formában őrződött meg az embereknél és a többi főemlősnél - írják a tanulmány szerzői.
A D-vitamin szintetikus változataiból is lehetnének új gyógyszerek
Az említett anyagcsere-útvonal egyedül a főemlősöknél és az embereknél őrződött meg ebben a formában, ami nehézzé teszi a pontosabb eredményekhez szükséges állatkísérletek elvégzését. Mivel a megelőző állatkísérletek nélkül embereken nem végezhetőek klinikai gyógyszervizsgálatok, a teszteléshez szükséges állatkísérleteket csak majmokon lehet lefolytatni: ilyen kísérletből eddig csak viszonylag keveset végeztek, így a cathelicidin-termelés befolyásolásával kapcsolatos jelenlegi ismereteink is hiányosak. Az Oregon Egyetem kutatócsoportja ezt a kérdést is szeretné áthidalni a jövőben, méghozzá az emberi anyagcsere-útvonalat lemásoló új, genetikailag módosított egérmodell létrehozásával. Ezeken az állatokon a főemlősök bevonása nélkül is le lehetne tesztelni a D-vitamin-analógok cathelicidin-termelésre gyakorolt hatását, valamint azt, hogy ez mekkora mértékben segíti az immunrendszert a súlyosabb fertőzések leküzdésében.
A tanulmányt kísérő sajtóközleményben a kutatók külön is hangsúlyozzák annak fontosságát, hogy a téli hónapok közeledtével - és ebben az évszakban végig - különösen fontos a D-vitamin megfelelő mennyiségben történő pótlása. A vitamin egyes kutatók szerint segíthet például az influenza megelőzésében is, ami az újinfluenza-járvány miatt még a szokásosnál is nagyobb jelentőséggel bírhat (részletesebben lásd korábbi anyagunkat: A D-vitamin-hiány növelheti az influenza és a megfázás esélyét).
A gyermekek megfelelő D-vitamin-ellátottságának biztosítása
Egy 2008 októberében megjelent amerikai állásfoglalás szerint az USA-ban eddig érvényes napi 200 nemzetközi egységénél kétszer több, vagyis napi 400 nemzetközi egységnek megfelelő D-vitamin-mennyiség lenne ajánlott, a gyermekeknek és a tizenéveseknek egyaránt. Az ajánlás a javaslatot előterjesztő orvosok szerint azért időszerű, mert az anyák nem megfelelő táplálkozása miatt az anyatejben gyakran nincs jelen elegendő mennyiségű D-vitamin.
A D-vitamin-hiány megelőzésére a szülőknek már a gyermekvállalás előtt is oda kell figyelniük: a várandós anya étrendjében szerepeljen minél több D-vitamint tartalmazó élelmiszer, orvosi javaslat alapján pedig szükség lehet még a vitamin étrendkiegészítők formájában történő pótlására is. Nagyon fontos az is, hogy minden nap- és évszakban legalább fél, háromnegyed órát tartózkodjunk a szabad levegőn.
A gyermekeket hat hónapos korukig szoptatással javasolt táplálni, és jó hatású, ha az anyatejet egyéves koráig kiegészítő táplálékként is megkapja a csecsemő. Az anyatejben ugyanis - de csak az anya megfelelő táplálkozása esetén - elegendő mennyiségű D-vitamin található. A vegyes étrend elkezdésekor minden nap szerepeljen a gyermek étrendjében D-vitamint tartalmazó élelmiszer, így elősegíthető, hogy felnőtt korában is többet fogyasszon ezekből (a D-vitamint tartalmazó élelmiszerek listáját lásd a lenti táblázatban). Szoktassuk rá a gyermekünket is a szabad levegőn való tartózkodásra és a mindennapos testedzésre, ezen kívül vigyük rendszeresen gyermekorvosi ellenőrzésre.
A D-vitamin élettani szerepéről és a különféle betegségek megelőzésében betöltött lehetséges szerepéről korábbi cikkünkben olvashat bővebben.
| Néhány élelmiszer D-vitamin (kalciferol) tartalma | |||
| Élelmiszer | mikrogramm/100 gramm | ||
| Anyatej | 60,0 | ||
| Tehéntej | 0,09 | ||
| Kecsketej | 250 | ||
| Tejpor, zsíros | 0,5 | ||
| Sűrített tej (cukrozott) | 0,1 | ||
| Kefir, joghurt (natúr) | 0,05 | ||
| Tejszín (hab) | 1,0 | ||
| Tejszín (kávé) | 0,8 | ||
| Tejföl | 0,3 | ||
| Kemény sajt (például ementáli) | 1,0 | ||
| Parmezán jellegű sajtok | 0,7 | ||
| Ömlesztett sajt (például hóvirág) | 0,6 | ||
| Tehéntúró (zsíros) | 0,09 | ||
| Vaj | 0,5 | ||
| Vajkrém | 0,17 | ||
| Szendvicsvaj | 1,2 | ||
| Margarin | 3,0 | ||
| Margarin (Rama) | 7,5 | ||
| Hering | 30,0 | ||
| Harcsa | 0,5 | ||
| Lazac | 10,0 | ||
| Tőkehalfilé | 2,5 | ||
| Kaviár | 5,9 | ||
| Tojás, egész | 24,0 | ||
| Tojássárgája | 60,0 | ||
| Tojásfehérje | nem tartalmaz D-vitamint | ||
| Tojáspor (teljes) | 5,0 | ||
| Borjúhús | 4,0 | ||
| Borjú- és marhamáj | 2,0 | ||
| Csirkemáj | 1,3 | ||
[origo] egészség








