[origo] címlaphírcentrumvásárlás[freemail]videaiWiW
 

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Rágózással is csökkenthető a kalóriabevitel [origo] egészség 2009. november 30., hétfő, 17:30 Utolsó módosítás: 2009. december 4., péntek, 9:50

A Rhode Island Egyetem táplálkozástannal foglalkozó professzorasszonya egy 35 férfi és női résztvevővel végzett vizsgálat során úgy találta, hogy a rágózás hatékonyan segíthet a napi kalóriabevitel csökkentésében és a szervezet energiafelhasználási hatékonyságának növelésében. A felmérés során természetesen cukormentes rágógumit használtak: a kutatónő végkövetkeztetése, hogy a rágózás hasznos kisegítő eszköze lehetne a súlycsökkentést célzó átfogó életmódprogramoknak.

Kathleen Melanson egészséges és nem túlsúlyos felnőttek körében vizsgálta meg, hogy lehet-e a rágógumizásnak bármiféle jótékony hatása a testsúlycsökkentés és a kalóriabevitel mérséklése szempontjából. A kutatónő egy rágózó és egy nem rágózó csoportot hasonlított össze egymással, akik véletlenszerű sorrendben érkeztek a laborba azt követően, hogy a vizsgálatot megelőző éjjelen semmilyen ételt nem fogyasztottak. Egy-egy vizsgálat alkalmával a rágózó csoportnak húsz percig kellett rágógumiznia, reggeli előtt (ez egy shake elfogyasztását jelentette), majd az ebédet megelőző három órában még kétszer húsz percig.

A vizsgálatok alkalmával a rágózó és a nem rágózó kontrollcsoportnak is nyugalmi állapotban kellett maradnia, ami alatt rendszeres időközönként megmérték az anyagcsererátáikat és a vércukorszintjüket, reggeli és ebéd előtt, illetve után. Rendszeresen megkérdezték a résztvevőktől továbbá azt is, hogy mennyire érzik éhesnek, illetve energikusnak magukat.

Azok a vizsgálati alanyok, akik reggeli előtt háromszor húsz percig, vagyis összesen egy órán keresztül rágóztak reggeli előtt, az ebédnél 67-el kevesebb kalóriát fogyasztottak, mint azok, akik egyáltalán nem rágóztak. A két csoport közötti további különbség az volt, hogy a reggeli előtt háromszor húsz percet rágózó személyek a nap további folyamán sem fogyasztottak több ételt (a kisebb kalóriabevitel kompenzációjaként). A rágózó, férfi résztvevők ezenkívül jelentősen kisebb éhségérzetről számoltak be a rágózást követően. Melanson azt is kimutatta, hogy akik evés előtt és után is rágógumiztak, azok körülbelül 5%-kal hatékonyabban hasznosították a bevitt kalóriamennyiséget, ami azt jelentette, hogy a pihenések alatt mért anyagcsererátáik ennyivel intenzívebbek voltak - olvasható az egyetem sajtóközleményében.

"Eredményeim alapján úgy vélem, hogy a rágógumizás javítja az energiaegyensúlyt, ami azt jelenti, hogy kisebb kalóriabevitel mellett hatékonyabban használjuk fel a bevitt energiamennyiséget. Vagyis, kevesebbet eszünk, mégis energikusabbnak érezzük magunkat. Ennek az állhat a hátterében, hogy a rágózás serkenti az állkapocs rágóizmaiban található idegeket, amelyek ennek hatására jeleket küldenek az agy étvágyat szabályozó központjába. A jóllakottságérzés itt alakul ki, ami a rágózásnak köszönhetően így csökkenni fog. Részben ez adhat magyarázatot arra, hogy a rágózás miként csökkentette a résztvevők éhségét és kalóriabevitelét" - mondta Melanson.

A tanulmányt az teszi különösen érdekessé, hogy a laborban a való életben is zajló rágógumizás hatásait mérték: a résztvevők ellazulhattak, és senki nem siettette őket. A vizsgálat hátránya volt viszont, hogy csak rövid távon mérte a rágózás anyagcsererátára és kalóriabevitelre gyakorolt hatásait, így ahhoz, hogy a súlycsökkentő hatás is bebizonyosodjon, egy ennél hosszabb vizsgálatra lesz szükség a jövőben.

"A kezdeti eredmények arra engednek következtetni, hogy a rágógumizás hasznos kiegészítő tevékenység lehetne a különféle súlycsökkentő és fogyókúrás programokba építve" - tette hozzá Melanson.

[origo] egészség
Új elnöke van a Magyar Rákellenes Ligának

Az elnöki teendőkért mostanáig felelős Dr. Vasváry Artúrné helyett Prof. Dr. Simon Tamás látja majd el az egyesület vezetői feladatait. A HER2-receptort gátló terápiáról, valamint az érképződést gátló eljárás mechanizmusáról Dr. Szentmártoni Gyöngyvér onkológus tartott előadást.

További hírek:

Az akut tüdőkárosodás is kezelhetővé válhat

Akut tüdőkárosodás a tüdő bármilyen eredetű fertőzése vagy sérülése esetén kialakulhat, erre azonban ma még nem létezik hatékony gyógyszeres terápia. Csontvelői őssejtek segítségével viszont már sikerült megakadályozni a tüdőkárosodás kialakulását.

További hírek:

Még több hír>>

Elkerülhető a sugárterápia okozta sejtkárosodás

Kutatók egérkísérletek keretében teszteltek egy olyan új eljárást, amely megóvhatná az egészséges sejteket a rák kezelése során alkalmazott sugárterápia káros hatásaitól.

További hírek:

Még több hír>>

Természetes gyógymód bélgyulladásra

A Los Angeles-i Kalifornia Egyetem kutatói egy mostanában egyre népszerűbbé váló kezelési módszerrel próbálják leküzdeni a gyulladásos bélbetegségeket.

További híreink:

Még több hír>>


Tisztelt Látogatónk!

Felhívjuk a figyelmét, hogy anyagaink tájékoztató és ismeretterjesztő jellegűek, így nem adhatnak választ minden olyan kérdésre, amely egy adott betegséggel vagy más témával kapcsolatban felmerülhet, és főképp nem pótolhatják az orvosokkal, gyógyszerészekkel vagy más egészségügyi szakemberekkel való személyes találkozást, beszélgetést és gondos kivizsgálást.

- A szerkesztők

Felhasználónév:

Jelszó:

Elfelejtette jelszavát?  |  Regisztráció

24 ÓRA HÍREI



AJÁNLÓ

Géndiagnosztika Géndiagnosztika Korszerű kockázatelemzés a magzati rendellenességek szűrésére.
Vastagbélrák, végbélrák Vastagbélrák Minden fontos információ a vastagbélrákról egy helyen.
Korszerű rákdiagnosztika A legkorszerűbb onkológiai diagnosztikai eljárások ismertetése

AJÁNLÓ



PARTNEREK

MTI AFP

SZAKMAI PARTNEREK

Medical Tribune Magyar Orvosi Kamara